<<
acm Audi Mechelen
FABRIEK IN VORST VOLLEDIG OMGEBOUWD

Audi’s Tesla-killer loopt al van de band

De Audi E-tron, de volledig elektrische SUV van de Duitse autobouwer, rolt in Brussel al vlotjes van de band. Op dagelijkse basis produceert de fabriek nu al Audi’s ‘Tesla-killer’.

 

In de tweede helft van het jaar start de Audi-fabriek van Vorst met de serieproductie van de E-tron, de eerste volledig elektrische SUV van het merk. Maar eigenlijk zijn ze in Brussel al sinds vorig jaar bezig de E-tron te bouwen. Er liepen al meer dan honderd stuks van de band, al wil Audi er geen exacte cijfers over geven. ‘Op dagelijkse basis sturen wij die extra wagens door het productieproces’, zegt fabrieksdirecteur Patrick Danau. ‘Wij zijn er al mee begonnen.’

De komende maanden, wanneer alles definitief op punt staat, schakelt de fabriek in Brussel over naar de productie van de zogenaamde ‘nul-series’. Dat zijn wagens die identiek zijn aan de exemplaren die uiteindelijk aan de klanten worden verkocht. ‘Dat zullen dienstwagens worden’, zegt Danau.

Daarna volgt de uiteindelijke serieproductie. De exacte datum blijft onduidelijk. Audi houdt het bij ‘de tweede helft van het jaar’. Eerder werd augustus al gefluisterd in vakbondskringen, maar in Ingolstadt werd evenzeer de herfst naar voren geschoven. In elk geval zal die lancering gepaard gaan met een groot evenement in Brussel.

Audi Vorst wordt het expertisecentrum voor andere fabrieken die de omslag naar elektrische voertuigen maken

De E-tron vervangt in Brussel de productie van de kleine Audi A1, die naar Spanje verhuist. Maar overschakelen van het ene model op het andere gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het is een geleidelijk proces, waarbij A1’s en E-trons een tijd tussen elkaar op dezelfde productielijn passeren. Ze worden er vandaag al gebouwd door dezelfde mensen die al jarenlang de A1 in elkaar schroeven. Dat zij nu al aan de E-tron mogen werken, hét paradepaardje van de Audi-groep, zorgt volgens Danau voor heel wat ‘begeestering’ bij zijn mensen.

De E-trons die nu al van de band lopen, zijn niet bestemd voor verkoop. Het zijn testwagens, die dienen om zowel bijsturingen aan de wagens als aan het productieproces te doen. Sommige wagens rijden rond op straat met technici erin om metingen uit te voeren. Dat verloopt erg gestructureerd: ze zijn niet gehomologeerd, dus die wegtests worden aan rigoureuze regels onderworpen. Andere wagens gaan naar topmanagers bij Audi in Duitsland die de vinger aan de pols willen houden, of naar andere afdelingen, zoals marketingdivisies. De minst fortuinlijke exemplaren worden gebruikt voor de crash-tests.

Een nieuwe fabriek

Om de E-tron te produceren werd de fabriek in Vorst helemaal omgebouwd. Een huzarenstuk, want intussen moest de productie van de A1 onverminderd blijven draaien, die vorig jaar nog op 95.000 stuks lag. De komst van de E-tron is in elk geval een garantie voor de toekomst in Vorst, denkt Danau. ‘We hebben er eigenlijk een hele nieuwe fabriek gezet’, zegt hij. ‘We draaien in Brussel al 70 jaar. Ik hoop dat we hiermee nog dertig jaar verder zullen draaien. De grondvoorwaarden daarvoor zijn er.’ Audi wil nog niet zeggen hoeveel E-trons het jaarlijks in Vorst wil produceren. In elk geval zou het voldoende zijn om de huidige capaciteit van het tweeploegensysteem volledig te benutten.

‘En niets belet ons om naar een drieploegenstelsel te gaan’, zegt Danau, die eraan toevoegt dat dat vandaag nog niet aan de orde is. ‘Dat zal van de markt afhangen.’ Maar gezien Audi Vorst de E-trons voor de wereldwijde markt zal gaan bouwen, inclusief China, liggen de kaarten in elk geval gunstig.

Om de E-tron in Brussel te beginnen bouwen investeerde Audi stevig in bijscholing van de werknemers. Er werden 200.000 uren bijscholing voorzien. Twee derde van de werknemers in Vorst is al omgeschoold. Audi Vorst zal in de toekomst dienen als expertisecentrum voor andere Audi-fabrieken die de omslag naar elektrische voertuigen maken.

80.000 euro

De Audi E-tron is een elektrische SUV met een rijbereik van zo’n 500 kilometer. De startprijs is 80.000 euro, zo maakte Audi-ceo Rupert Stadler bekend op de voorstelling van de jaarresultaten. Op het hoofdkantoor in Ingolstadt wordt de lancering van de Brusselse E-tron onomwonden ‘een mijlpaal’ voor het bedrijf genoemd. 

De E-tron wordt in elk geval een directe uitdager van Tesla. Het rijbereik is vergelijkbaar met dat van Tesla’s Model X, en ook qua kostprijs zitten beide wagens in dezelfde categorie. Bij Audi geloven ze alvast dat de wereld erop zit te wachten. In Noorwegen, hét Europese land voor de elektrische wagen, noteerden ze al 3.700 reservaties. En ook in België kwamen er al 340 reservaties binnen in twee maanden tijd.

Audi zet stevig in op elektrische wagens. Na de Brusselse E-tron moeten er nog tal van andere modellen volgen. In 2019 komt de E-tron Sportback er al aan, die ook in Brussel van de band zal lopen. Tegen 2025 wil Audi meer dan 30 procent van zijn omzet uit elektrische wagens halen.

 

Lemmens, K. (2018). Audi’s Tesla-killer loopt al van de band. Geraadpleegd op 16 maart 2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180315_03412064

 

Inschrijven op de nieuwsbrief

Openingsuren

    • maandag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • dinsdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • woensdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • donderdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • vrijdag
      7:45 12:00
      13:00 17:30
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • dinsdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • woensdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • donderdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • vrijdag
      7:45 12:00
      13:00 17:30
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      8:00 12:00
      13:00 17:00
    • dinsdag
      8:00 12:00
      13:00 17:00
    • woensdag
      8:00 12:00
      13:00 17:00
    • donderdag
      8:00 12:00
      13:00 17:00
    • vrijdag
      8:00 12:00
      13:00 15:00
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • dinsdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • woensdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • donderdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • vrijdag
      7:45 12:00
      13:00 17:30
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • dinsdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • woensdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • donderdag
      7:45 12:00
      13:00 18:00
    • vrijdag
      7:45 12:00
      13:00 17:30
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      8:30 12:00
      13:00 18:30
    • dinsdag
      8:30 12:00
      13:00 18:30
    • woensdag
      8:30 12:00
      13:00 18:30
    • donderdag
      8:30 12:00
      13:00 18:30
    • vrijdag
      8:30 12:00
      13:00 18:30
    • zaterdag
      10:00 13:00
      13:00 17:00
    • zondag
acm Audi Mechelen Momenteel zijn we gesloten
Bekijk onze openingsuren